5. august 2015

Vaskebrønn

Før i tiden hadde hver landsby i Spania en egen vaskebrønn hvor klærne ble vasket. I Guadalest ligger fortsatt vaskebrønnen, ved inngangen til landsbyen. Jeg fant en interessant webside med bilder fra gamle Guadalest. Har lånt både tekst og bilder fra Fotografias Antiguas.

På siden leser jeg at kvinner og barn var ansvarlig for å hente vann og vaske klær i fontenen. Såpen ble laget av en blanding av gamle oljerester og etsende. For å lette vasking, ble det anvendt "lleixiu" en blanding av aske og varmt vann, som fungerte som vaskemiddel.


Vaskebrønnen er inntakt, men ikke i bruk til vasking av klær lenger. Hva brønnen brukes til i dag, fant jeg ikke ut under oppholdet mitt i Guadalest.  Men tankene gikk tilbake til de som hadde slitt her.


Jeg er glad for at jeg lever i den moderne tidsalder og har eget vaskerom med maskin som gjør arbeidet for meg!

Vil du vite mer om den vakre byen Guadalest, har jeg et blogginnlegg her.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar.
Om du velger "Anonym" som identitet; gi gjerne et lite hint om hvem du er.
Takk for besøket og velkommen tilbake!