25. august 2015

Mitt paradis på Mallorca

Mallorca er en Middelhavsøy mange nordmenn kjenner godt.

På 80- og 90-tallet ferierte jeg i Alcudia (nord), Cala Millor (øst) og i Palmabukten (sydvest).
I løpet av disse feriene har det blitt mange utflukter og jeg har sett det meste av øya. Noen steder har tiltrukket meg, mens andre steder har avskrekket meg. De som er faste lesere av bloggen min vet at jeg ikke liker "turistmaskiner", men genuine spanske småbyer.

På jakt etter nytt reisemål i 2005 fikk jeg et tips av en god venn.  Prøv Puerto de Sóller!  Og min gode venn fikk rett; jeg fant mitt sommerparadis på nordvestkysten av Mallorca. Etter å ha opplevd turistmaskinen Mallorca flere ganger, ble Puerto de Sóller mitt jordiske paradis. I 8 år ferierte jeg i Puerto de Sóller og jeg reiser gjerne tilbake. Hadde det vært enklere å komme seg til Mallorca om vinteren, så hadde jeg faktisk foretrukket å tilbringe deler av "giktsesongen" der.


Puerto de Sóller ligger 30-40 minutt i bil fra storbyen Palma, avhengig av trafikken.
Alle charterselskap har busstransfer fra flyplassen til hotellene t/r.
Transfer kan også bestilles om man kun har flybillett hos charterselskapene.
Man kan også ta seg fra flyplassen til Puerto de Sóller med taxi, buss og buss/tog/trikk.
Taxi koster ca €50 pr april 2012 fra flyplassen til Puerto de Sóller.
Plaza de España er knutepunktet for buss og togtrafikk.
Buss fra flyplassen til Palma sentrum (linje 1) går hvert 15.minutt og koster €2,50 pr voksen.
Ekspressbussen fra Palma til Puerto de Sóller (linje 211) tar 35-40 minutt og koster ca €4.
Tog fra Palma til Sóller koster €12,50 og trikk fra Sóller til Puerto de Sóller €4 (pr 2013).



Fjellkjeden Sierra de Tramuntana omkranser Sóller og skjermer for varme vinder fra øst. Det sies også at området har det sunneste klimaet på øya.  

Jeg har feriert i Puerto de Sóller kun på sommeren (juni/juli/august) og har opplevd at sommeren kan være like uforutsigbar som den er  i Norge. I løpet av mine tilsammen 22 ferieuker i Puerto de Sóller har jeg kanskje opplevd 3-4 uker med ekstremvarme. Den varmeste perioden er i slutten av juli/begynnelsen av august.
 

I 2011 ferierte jeg de 2 siste ukene i juli og været var ulikt alle tidligere år jeg har feriert i Puerto de Sóller. Max temperatur jeg målte var 28 grader. Vi hadde stort sett 24-25 grader på dagtid og 20-22 om kvelden. Korte regnskurer flere dager. Lokalbefolkningen snakket mye om det forunderlige været. I slutten av juli mente de været lignet det som bruker å være i slutten av september. Uken før jeg ankom var det tropevarme, med sirocco fra Afrika. Nattehimmelen var farget rød av sandkorn, temperaturen midt på natten var 30 grader og luftfuktighet på 90%.  

Fra november til februar kan det falle en del nedbør, men min fastboende venninne i Sóller forteller at det også kan være solvarme dager i denne perioden. I løpet av nedbørstiden kan det faktisk komme snø ganske langt ned i fjella. Sist februar snødde det helt ned til strendene i Puerto de Sóller. For første gang på 55 år! Så igjen; været er uforutsigbart - også på Mallorca.

Den hesteskoformede bukten i Puerto de Sóller er godt skjermet for vær og vind.
Om sommeren er det heller ikke så varmt og fuktig som nord- og østkysten, og svalere enn rundt Palmabukten.

Det er et godt utvalg av hoteller rundt bukten, flere kan bestilles via norske charterselskap.



Siden 2005 har Hotel Marina vært min sommerresidens.

Hotellet ligger ved Platja d'en Repic og har vært drevet av samme familie siden 1931. De fleste av betjeningen har jobbet på hotellet i årevis og yter gjestene veldig god service. Som stamgjest blir jeg behandlet veldig bra og føler meg nesten som en del av "Marinafamilien". Hele anlegget er hjemmekoselig og stilen er mallorkinsk. Buffet til frokost, lunsj og middag. Maten er enkel, men smakfull. Ukesmenyer. Det er også mulig å bestille a la carte i restauranten.

Hotel Marina og Platja d'en Repic sett fra båt.


Hotellet har terrasse på den bilfrie strandpromenaden. Utsikt mot havet og sentrum av Puerto de Sóller.  


Her blir frokosten spist og gjerne en liten porsjon tapas til lunsj. Jeg kan også sitte under en parasoll med en bok eller bare titte på folkelivet.



Terrassen foran hotellet blir mye brukt. Dette er også treffstedet for hotellets gjester, både på dagtid og kveldstid. Hotellet har mange stamgjester og vi har hatt mange koselige stunder sammen her. Flere ganger i uken er det levende musikk på terrassen. Fin underholdning både for hotellets gjester og forbipasserende. Lokalbefolkningen kommer ofte hit for å danse.


Med få meter fra hotelldøren til stranden og sjøen er beliggenheten perfekt for meg.


I området rundt Sóller finnes mange muligheter for fotturer, men i juli og august blir for varmt for den slags aktiviteter. Kroppen min liker i alle fall ikke slike fysiske aktiviteter i sommervarmen. Turen opp til fyret er likevel vel verd litt svette!


Selv om turen opp kan være hard på varme dager, får man godt "betalt" med vakker utsikt når man er på toppen.

 
Faro de Cabo Gros ligger 120 m.o.h.



webcam kan du se mer av området. 
Kamera er plassert på strandpromenaden, omtrent midt på bildet under.
Oppdateres ca hvert 30.minutt på dagtid.
Luft- og sjøtemperatur for Puerto de Sóller finner du på siden til Hotel Esplendido.
Hotellet ligger i samme området som webcam er plassert.  


Puerto de Sóller (ca 1000 innbyggere) har en sjarmerende blanding av gamle og nye hus.


De fleste bygninger i mallorkinsk/sydfransk stil. 


Sjarmerende trappegater mellom gamle hus...


Rundt bukten finnes flere små strender.



Fra sentrum av Puerto de Sóller går trikken til innlandsbyen Sóller.  Helt siden 1913 har de gamle sporvognene trafikkert den 4,9 km lange strekningen.

Den nye strandpromenaden er bilfri og "forstyrres" kun av trikken.  Vareleveranser og biler for fastboende kan også kjøre i feltet nærmest husene, men det er aldri noe problem.



Kaféer og restauranter, som ligger på rekke og rad, byr på mallorkinsk kjøkken med fransk touch.

Er man i Appelsindalen må man selvfølgelig smake Zumo de naranja (ferskpresset appelsin).


Råvarer fra Mallorca benyttes på de fleste spisesteder.


Puerto de Sóller har en lystbåthavn med 226 båtplasser. 


Santa Catalina har jeg skrevet om på den gamle bloggen. Dette er området ved havnen og er fra lang tid tilbake fiskerstrøket i Sóller. Fortsatt holder fiskerne til her, men mange av husene inneholder nå ferieleiligheter.


Fordi Puerto de Sóller ligger på vestkysten av Mallorca, kan man nyte flotte solnedganger.


Vestkysten av Mallorca er feil reisemål om man søker høy partyfaktor. De fleste som oppsøker Puerto de Sóller vil nyte freden. Vel og merke kommer dagsturister fra hele Mallorca.

Alle charterselskap har tilbud om dagsturer til Sóller og på dagtid kommer også mange turister med leiebil. Sent på ettermiddag går mitt paradis tilbake til normalen. Før kl 10 og etter kl 17 er det avslappende rolig her.

Når mørket senker seg, senker også freden seg i Puerto de Sóller. Restaurantene stenger ved 23-tiden og noen få barer har åpent litt lenger. Etter midnatt er det stort sett naturens egne "godlåter" man hører. Her sovner og våkner jeg til svakt bølgeskvulp.

Uten tvil; dette er mitt sommerparadis og jeg reiser gjerne tilbake!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar.
Om du velger "Anonym" som identitet; gi gjerne et lite hint om hvem du er.
Takk for besøket og velkommen tilbake!