7. august 2015

Señor Lyngs paradis ble mitt...

I alle fall for 2 uker.  Om ikke jeg fikk være i hele hans paradis, fikk jeg i alle fall biter av det.
Det var i desember 2011 jeg ferierte i Patalavaca på Gran Canaria og besøkte daglig Señor Lyngs paradis. Señor Lyng er navnet som ble brukt på gründeren fra Fosen; Bjørn Lyng (1925-2006).

Et påbegynt blogginnlegg hadde jeg lagret som utkast på den gamle bloggen min og glemt hele greia.  Under opprydding i den gamle bloggen dukket innlegget opp igjen og det er på tide å gjøre ferdig innlegget om denne perlen.
"Så sitter man da her på sørsiden av Gran Canaria og klyper seg igjen forsiktig i armen; kalenderen forteller om vinter, men solen, blomsterprakten og fuglelivet forteller om det motsatte.  En mild bris lager ørsmå krusninger på havoverflaten og får den til å glitre med intens lysstyrke. Et par seilbåter glir lydløst ut fra marinaen, blir svevende i silhuett over sølvflaten en stund før de forsvinner for lystet. For en med røtter i det nordligste Europa er dette virkeliggjørelsen av et paradisistk fatamorgana. Det ligger i kroppens forventning at vinteren skal være en slags lidelse, ikke som her - en dyp tilfredsstillelse."

Slik starter kapittel 13 i boken om Señor Lyng, et kapittelet som handler om Anfi del Mar. Og det er akkurat slik jeg føler det når jeg er på Gran Canaria om vinteren; en dyp tilfredsstillelse. At kroppen ikke føler vinteren som en slags lidelse. Det er desember når jeg vandrer rundt i Señor Lyngs paradis. Jeg er lettkledd og kjenner at solen myker opp kroppen. Jeg klyper meg i armen og nyter dette paradiset. På samme måte som beskrives i boken som Frank Dehli skrev i samarbeid med industrigründeren fra Leksvika.


Da jeg i desember ferierte på Don Paco i Patalavaca, var veien til Señor Lyngs paradis kort. Jeg ikke tilgang til selve ferieanlegget Anfi del Mar, så for meg ble Hjerteøya mitt paradis. Et flott område å vandre rundt på.


Jeg takker Bjørn Lyng for at Hjerteøya er et åpent område som kan besøkes av alle. Allerede på broen kjenner jeg at pulsen senker seg og jeg nyter hvert minutt på øya.


Ingenting er overlatt til tilfeldighetene på Anfi del Mar. Til og med lyktestolper er estetisk utformet.
Inne i dette koøyet tennes lyset når mørket faller på.


Et nydelig parkområde med palmer, busker og planter. Skyggefulle og solrike sitteplasser. Benker av naturstein eller tre.


Ved øya er det en marina med plass til 80 båter. Og øya er godt forankret...


Blir dere med over øya? På en liten forhøyning er grunnleggeren av Anfi hedret. Hver gang jeg har besøkt Hjerteøya har det vært friske blomster ved dette monumentet.


Gartnere på Anfi holder området i tipp-topp stand.


Man ser ikke ugress i blomsterbedene.


Og gartnerne på anlegget har virkelig humoristisk sans.


Hjerteøya er menneskeskapt. For å lage øya ble det brukt fyllmasse fra utsprengningen av området.
På toppen av øya er det en kjempestor stein med vannfall og beplantning. Steinen ble gitt i gave fra det norske firma som hadde grunnarbeidet på Anfi. Grunnarbeidet pågikk fra 1988 til 1991. I sine referanser oppgir Johs. J. Syltern AS at de tok ut 1.250.000 m3 lava-stein for planering av tomten,
bygge den kunstige øya og to moloer.


I 2011 fikk Anfi del Mar et nytt tilbud på Hjerteøya; Maroa Club de Mar. Inspirert av prinsippene i Fen Shui bruker Maroa organiske materialer,som tre, skifer, stein, stein, sand og gress. Dette stedet er laget for den kresne soltilbeder. 100 enkle og 20 doble solsenger, samt 5 balinesiske solsenger står til disposisjon. Man kan få servering ved solsengene eller sitte i barområdet.


Om kvelden åpnes restauranten i Maroa Club de Mar. Plakatene for nyttårsfeiringen 2011/2012 fortalte meg at stedet ikke passet mitt budsjett.


Nei, jeg får rusle videre...

På yttersiden av øya er det utsikt mot Arguineguin og Patalavaca.


og inn mot den flotte badestranden.


Her er enda et eksempel på godt stell på Anfi del Mar. Det spyles rent hver dag og ingen fulle søppelkasser var å se.

 
Jeg finner en liten oase som er omkranset av den vakre blomsten Solandra.


Jeg blogget en gang et bilde fra Hjerteøya og kalte blogginnlegget rekreasjon. Det er nettopp hva jeg føler når jeg rusler rundt på denne øya; rekreasjon!


Ved juletider i 1997 var jeg inne på anlegget til Anfi del Mar og besøkte stranden for første gang. Og jeg ble overveldet av skjønnheten i området.


Siden desember 1997 har jeg vært tilbake på strandpromenaden og Hjerteøya flere ganger, men aldri så ofte som i desember 2011. Her trives jeg nesten like godt som i Puerto de Mogan!

Om du ikke ferierer i Patalavaca/Arguineguin, er det mange muligheter å komme seg hit. Buss er et godt alternativ. Om været tillater det liker jeg best å ta båten langs kysten. Lineas Blue Bird er et av selskapene som har båter i rute kysten fra Puerto de Mogan via Puerto Rico og Anfi, før de går videre til Arguineguin. På bildet under ser du brygga hvor båten legger til på den karakteristiske Hjerteøya.


Visste du forresten at det var med selskapet Elsafe som Bjørn Lyng tjente sine første store penger på? Det var gjennom dette selskapet han kom inn i eiendomsbransjen. Gjennom utleie av hotellsafer over hele verden fikk han et godt innblikk i turistnæringen. Etter det som er blitt meg fortalt hadde Bjørn Lyng leilighet på toppen til venstre på bildet under.


Du kan se en video fra eventyret Anfi som ble virkelighet her.

Om du ikke allerede har vært her, bør du ta en tur hit neste gang du er i nærheten!
Bildet under er tatt fra stranden mot Hjerteøya. Jeg har ikke vært der på kveldstid, men det ser vakkert ut. Kanskje jeg en gang får oppleve det?



Etter en kommentar på denne bloggposten, må jeg oppdatere.  Prisene på restauranter og barer i dette området er skyhøye. Kun en gang har jeg spist her, men mangler dokumentasjon på på priser. Husker bare at det var dyrt. En dag hadde jeg glemt vannflaska i leiligheten og satt meg ned på en bar ved stranden for å ta en flaske vann med kullsyre. Utsolgt! Bestilte et glass cola light og det var nok det dyreste alkoholfrie innholdet jeg har drukket i Spania noensinne.  1 pint = 0,568 liter og kostet nesten 30 kr. Det er jo omtrent norske priser det!



Jeg kommer tilbake med et innlegg om gründeren Bjørn Lyng og boken som Frank Dehli skrev.



4 kommentarer:

  1. Herlig innlegg Randi! Jeg har vært der noen ganger, et flott anlegg. Min nevø jobbet der som selger et år, og bodde på toppen i boligdelen, ikke i leilighetene på anlegget..
    Jeg har også lest boka om Senor Lyng, og er imponert over hans virkeligjørelse av sin visjon::) Han e itj trønder for itjnå;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselig kommentar, Anita! Kjekt med god respons når jeg legger ut et innlegg jeg har lagt mye arbeid i. Skal skrive et innlegg om boka og Bjørn Lyngs imponerende arbeid gjennom et langt liv, men jeg må bruke tid for å få skrevet et verdig innlegg. Denne trønderen fortjener det!

      Ønsker deg fortsatt god ferie! Kos deg med sirissene! Eller kan det være sikader? Koselig å se bildene dine på FB.

      Slett
    2. Ja, vi lærer så lenge vi lever :-) Hadde ikke peiling på denne señor Lyng jeg!! Traff min "media naranja" på Las Canteras i 1969, og i 2012 reiste vi tilbake for å friske opp gamle minner, de som var igjen ;-) Vi holdt til på Hotel Sheraton,og kom oss rund på øya med leiebil.. Litt spesielt å komme tilbake til Altavista, Parque Sta. Catalina og Las Canteras....... Men altså, vi ville på ei strand i sør, og blei anbefalt Patalavaca og Anfi del Mar :-) Og dit dro vi, og blei virkelig positivt overraska (bortsett fra de skyhøye prisane på mat og drikke)... Vi hadde imidlertid en veldig flott dag der!! <3 Besos Bente

      Slett
    3. Din "media naranja"... Nytt uttrykk for meg! Din bedre halvdel på spansk? I så fall lærte også jeg noe nytt i kveld, Bente. Husker at dere reiste tilbake i 2012 for å friske opp gamle minner, men trodde dere hadde vært der i mellomtiden også. Ja, det er dyrt å spise/drikke i dette området. Har oppdatert bloggposten om akkurat tema.

      Slett

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar.
Om du velger "Anonym" som identitet; gi gjerne et lite hint om hvem du er.
Takk for besøket og velkommen tilbake!