29. juli 2015

Spanjolenes eget "Syden"

Det er Benidorm det!

"Syden" er begrepet mange (også jeg) bruker når det gjelder reiser til Middelhavslandene. Begrepet oppsto ved starten av charterreiser på 50-tallet.

For 12-13 år kom det en lov i Spania hvor staten betaler halvparten av ferien til folk over 65 år. Om denne loven i disse krisetider fortsatt gjelder, er jeg usikker på. Imidlertid har den spanske stat et program som heter Imserso som innebærer at pensjonister kan registrere seg og få store rabatter på hotellovernattinger. Mellomlegget dekker staten. Ordningen er 25 år gammel og for vintersesongen 2014/2015 hadde myndighetene tilbudt 938.000 slike sponsede overnattinger på landsbasis. (Kilde: Spaniaavisen mars 2015.) 

Denne ordningen er en av årsakene til at Benidorm er fullspekket med spanske pensjonister fra oktober til april.  Vi ser de spasere i bygatene, pen i tøyet. Vi ser de også på stranden og strandpromenaden på godværsdager. Lange flate strandpromenader passer godt for eldre folk og de som er bevegelseshemmet.

Jeg liker også å gå disse flate promenadene langs Middelhavet. Mye bedre enn motbakker opp til fjellet. Hva har vel jeg på fjellet å gjøre? Jeg vil være der det er liv og røre. Helst ved havet og gjerne med bølgesus i bakgrunnen! Og jeg tar gjerne et stopp på en av de mange strandrestaurantene og ser på folkelivet.



Mellom seks og syv millioner turister besøker Benidorm i løpet av året. Og det er de flotte strendene, morgenstranda Levante (øst) og ettermiddagsstranda Poniente (vest), som er en av årsakene til at TripAdvisor har kåret Benidorm til det femte beste strandreisemålet i Europa for 2012.

Fjellene rundt Benidorm skaper også et av de beste mikroklimaene langs spanskekysten. I tillegg har byen et av Europas beste utvalg av underholdning, show, glitter og glamour, utesteder, nattklubber og barer i alle kategorier og prisklasser.  Byen kan skilte med mer enn 800 barer.

Det er ikke bare spanske pensjonister som ferierer i Benidorm. Her finner du også tusenvis av engelskmenn, både unge og gamle. De holder for det meste til i "English Square" (New Town på kartet) og på Levantestranden. "La Zona Guiri" er spanjolenes noe nedlatende kallenavn på dette området. "Guiri" er en noe nedsettende betegnelse for en utlending som skiller seg ut og som ganske åpenbart ikke en lokal. Her er det liv på barene til alle døgnets tider 365 dager i året.


Strandlivet i Benidorm er spesielt. På den lange strandpromenaden spaserer ung og gammel. Her finner du støyende britiske ungdommer og ærverdige spanske pensjonistdamer med nykrøllet hår i skjønn forening. Og så alle vi andre da...

Jeg liker også å gå sjøkanten fra Rincon de Loix til gamlebyen. Levantestranden er vel 2 km lang og er max 75 m på sitt bredeste. Fra begynnelsen av april og ut oktober er det trangt om plassen på denne stranden.


I gamlebyen eller på strandpromenaden ved gamlebyen tar jeg en lett lunsj, før jeg går tilbake til Rincon de Loix på strandpromenaden for å ta bussen hjem til Albir. Flott trim!


I perioden fra november til april er det ikke så mange badegjester i Benidorm, så da kan jeg rusle på og langs stranden i roligere omgivelser. Fra Levantestranden ser man rett ut på Isla de Benidorm.


Jeg liker sagnet om denne øya! Kjenner du sagnet? Du finner den spanske legenden i dette innlegget.


På strendene er rikt utvalg med solsenger, lekeapparater og noen steder trimapparater.


Flott sandkunst i mange varianter.



Spanske pensjonister bruker sjelden penger på solsenger. De tar med sine egne solsenger/campingstoler eller ligger på et badehåndkle i sanden. Den dagen jeg tok bildene under, var det vestavind og mange søkte ly for vinden helt vest på stranden.


Mellom Playa Levante og Playa Poniente, finner du den lille stranden Cala Mal Pas. Den ligger mellom Punta Canfali og havnen, på vestsiden av gamlebyen. Kun 120 meter lang og er lun på vindfulle dager. Denne stranden har også en roligere og mer avslappet atmosfære.



Jeg har foreløpig ikke gått så mye langs Ponientestranden og har ikke så mange bilder fra denne delen av Benidorm.  Når jeg er tilbake i Palmeland til høsten skal jeg ta med kamera hit. Den vestre stranden er vel 3 km og over 100 m på det bredeste.  Playa Poniente ble oppgradert for noen år siden og har et stort utvalg av tjenester og tilbud. 


Her flytende plattformer, strandbibliotek, mange lekeplasser, områder for sport, skyggefulle områder for lesing og denne stranden er også mer tilgjengelig for bevegelsesshemmede.


Solnedgangen på Ponientestranden er bare vakker. Selv i januar da disse bildene ble tatt.


Så var turen i spanjolenes eget "syden" unnagjort for min del.

Neste gang vil jeg ta deg med en rundtur i Benidorms gamleby.  Du blir vel med?


2 kommentarer:

  1. Intressant läsning.

    //Bertil

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du liker det jeg skriver, Bertil :D Det kommer flere innlegg fra Benidorm!

      Slett

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar.
Om du velger "Anonym" som identitet; gi gjerne et lite hint om hvem du er.
Takk for besøket og velkommen tilbake!