31. juli 2015

Gamlebyen i Benidorm

eller El Casco Antigua de Benidorm som det heter på spansk, er området jeg liker best i denne turistmaskinen av en by.

Gamlebyen kjennetegnes av hvite bygninger, trivelige trange gågater og bakgater. Gatene som omkranser gamlebyen er de mest populære handlegatene i Benidorm, men man finner også trivelige handlegater i gamlebyen. Før man kommer inn i gamlebyen ser man spor av renovering.


Jeg elsker å gå alene rundt i disse trange smugene på dagtid. På kveldstid vil jeg helst ha trygt følge.





Jeg elsker dette strøket og de smale gatene hvor tapasbarene ligger på rekke og rad. Sist vinter hadde jeg en minnerik kveld med tapas på Pintxos Aurrera og vet at jeg må tilbake dit. Bildet viser vel at jeg er storfornøyd, både med mat og omgivelsene. Restaurante La Cava Aragonesa er også vel verdt et besøk. De serverer utmerket tapas i tillegg til vanlig a la carte. Jeg må også besøke La Pilara igjen. Skulle spise lunsj på La Pilara en dag i mars, men ute var det for kaldt og inne var det ikke en ledig stol. Det hadde blitt et langt blogginnlegg om jeg skulle nevne alle tapasbarene i Benidorm, så jeg tror dette får holde. Utvalget med restauranter er rikelig og du trenger ikke lete lenge etter et sted å stille sulten.


Tema med variasjoner...
Inn i mellom husene finnes det også noen grønne lunger.


Kirken San Jaime y Santa Ana ligger på toppen av åsen Canfali, som skiller strendene Levante og Poniente. Kirken ble oppført mellom 1740 og 1790 og er byens eldste kirke. Byggingen kom i gang etter funnet av jomfruen, la Virgen del Sufragio, som i dag er Benidorms skytshelgen.


Bildene under her ble tatt i mars, like etter San José (St. Josefsdag). I en bue rundt kirkedøren var det nydelig pyntet med blomster.

Det er den 19. mars man feirer El día de San José som er høytidsdag i Valenciaregionen. Dagen er til ære for Josef av Nasaret, som ifølge bibelen var Jomfru Marias ektemann og Jesus adoptivfar. Det fortelles jo at Josef var tømrer av yrke og han er derfor snekkernes skytshelgen. 

 
På kirkeveggen finner vi apostelen Jakob, Benidorms beskytter. Det lille pilegrimsskiltet forteller om pilegrimsveien mot Santiago de Compostela. Denne gamle pilegrimsvegen (Camino de Santiago del Sureste) ble nyåpnet i mai 2010. Det er 1.140 km fra Benidorm til Santiago de Compostela.


Ved kirken ser man også spor fra den gamle festningen.


Foran kirken, og med utsikt til havet, er det også en rekke restauranter. Vær oppmerksom på at
gatemusikanter er strategisk plassert på denne plassen og man får underholdning om man vil eller ei. Jeg var så heldig at de pakket sammen panfløytene sine i det jeg kom for å ta meg en kaffe. Forresten den dyreste kaffe jeg noengang har drukket i Spania! €2,75 for en café con leche (kaffe med melk) er vel i drøyeste laget, selv i en turistfelle?

 
Vi er på toppen av gamlebyen. På Placa del Castell, hvor det tidligere lå et festningsverk.


Det finnes levninger fra både iberiske og romerske bosetninger i Benidormområdet. Senere har maurerne vært etablert der. Navnet Benidorm dukker opp for første gang rundt 1245. Det er imidlertid føydalherren admiral Bernardo de Sarriá som regnes for å ha grunnlagt landsbyen da han den 8. mai 1325 utstedte det første "Carta Puebla" – et dokument de kongelige, føydalherrer og adelsmenn kunne utstede for å oppnå privilegier blant befolkningen i et geografisk avgrenset område.

De Sarriá bygde en festning og oppførte en mindre tettbebyggelse da han løsrev Benidorm fra baroniet Polop. Utgangspunktet var et forsøk på å danne en landsby bestående eksklusivt av kristne innbyggere i frykt for at områdets maurere skulle forene seg med de muslimske herskerne i Granada, som ennå ikke var gjenerobret. Noen år senere ble Benidorm underlagt grevene av Denia, deretter overtok kongehuset, som på grunn av økonomiske vansker til slutt solgte området til adelsmannen Ruy Díaz de Mendoza.

I 1410 ble Benidorm utsatt for et større berbersk piratangrep som ødela både festningen og det meste av den øvrige bebyggelsen. I 1448 kom et nytt angrep som resulterte i at nesten hele befolkningen ble tatt til fange og ført bort som slaver. I løpet av 1500-tallet ble den i praksis innbyggerløse landsbyen atter underlagt baroniet Polop.

Gjenoppbygningen av festningen og konstruksjonen av en akvedukt som kunne bringe ferskvann fra innlandet, la grunnlag for at befolkningen igjen kunne begynne å vokse mot slutten av 1600-tallet. I 1701 utstedte en gruppe adelsmenn en ny "Carta Puebla", og Benidorm fikk nok en gang status som en selvstendig kommune.

I 1715 talte kommunen rundt 215 innbyggere. I slutten av det samme århundre hadde tallet mer enn tidoblet seg. Fiske var den nye næringen som ga grobunn for den økonomiske oppblomstringen og befolkningstilveksten, som ikke lar seg stoppe av at Napoleons tropper påfører store ødeleggelser i området under den spanske uavhengighetskrigen som pågikk fra 1808 til 1814.
(Kilde: Spaniaposten)


Balcon del Mediterraneo er en fantastisk flott utsiktsplass i Benidorm. Og det er alltid stille og rolig her, rene meditasjonsplassen. Jeg har et tidligere blogginnlegg med andre bilder fra Placa del Castell og Balcon del Mediterraneo. Det finner du her.




Med tiden har jeg moderert meg når jeg snakker om Benidorm. Moderert meg kraftig! Tidligere kalte jeg byen for "Sjelløs feriefabrikk".

Etter mange besøk i Benidorm de to siste årene, har jeg funnet ut hvor jeg vil gå og hvor jeg finner sjarmen. Både på dagtid og på kveldstid. Men jeg liker fortsatt ikke skyskrapere!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar.
Om du velger "Anonym" som identitet; gi gjerne et lite hint om hvem du er.
Takk for besøket og velkommen tilbake!