22. juli 2015

Randi gjør ting hun egentlig ikke kan

... men jeg skal ha for at jeg prøver!

Jeg er ikke noen kjøkkenskriver og har heller aldri vært det. Må nok finne andre ting å skrive om hvis jeg skal skryte av meg selv. Tradisjonell norsk middag er også sjelden kost her i huset. Når jeg lager middag, eksperimenter jeg med de produktene som er til rådighet på kjøkkenet i Casa Randi. For middag må man jo ha selv om man bor alene!

Prøver å spise sunt, både med tanke på FH (familiær hyperkolesterolemi) og diabetes. FH har jeg forholdt meg til i så mange år at der er grubler jeg ikke på hva jeg skal spise. Jeg fikk diagnostisert diabetes 2 for 3 år siden, men med mitt kosthold + 1 tablett daglig har blodsukkeret vært stabilt og på akseptabelt nivå. Inntil nå i mai. Da begynte det å svinge, uten at jeg hadde gjort endringer i kosten. Først trodde jeg det var en kraftig influensa som var årsaken, men blodsukkeret har dessverre ikke stabiliert seg etter at jeg ble frisk igjen. Derfor er jeg ofte innom diabetes.no for å lese om kosthold.

En sjelden gang har jeg poteter til middag og som oftest blir det som kald potetsalat. Eller fullkornpasta al dente. Det går greit med tanke på blodsukkeret. Hvorfor kalde poteter og pasta al dente? Fordi da bruker magen lenger tid på å fordøye dem og dermed stiger ikke blodsukkeret så raskt.  I dag, som veldig ofte, ble det laks til middag. Denne gang som ovnsrett med egenkomponert spinatstuing og kokte gulrotskiver.  Ettersom jeg brukte Kesam Mager, lot jeg alle ingredienser bli kald før jeg kjørte spinat, asparges, hakket braisert rødløk og kesam i blender.  Som dere ser på bildet; det ble laks "på en seng av spinat og gulrot". Fint skal det være!


Toppet det hele med nykværnet pepper (masse), havsalt og ingefær. På tallerkenen ble det også plass til hjertesalat, tomat og fetaost.


Det blir ikke siste gang jeg prøver meg på denne retten, for dette smakte aldeles fortreffelig.  Bra jeg laget dobbel porsjon, så har jeg lettvint middag i morgen. 

Og skulle jeg glemme hva jeg "rusket i hop", så finner jeg alt her i dette blogginnlegget!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar.
Om du velger "Anonym" som identitet; gi gjerne et lite hint om hvem du er.
Takk for besøket og velkommen tilbake!