20. oktober 2015

Las Meninas

Jeg har lenge vært fasinert av "Las Meninas", uten å kjenne kunsthistorien godt nok til å vite hva disse damene står for.  I januar kjøpte jeg en liten Menina og ga bort i bursdagspresang til ei venninne. Nå har jeg kjøpt min egen menina som skal være med meg hjem til Casa Randi i Norge.

Las Meninas ("Hoffpikene" eller "Kong Filip IV og Hans Familie") er et maleri av den spanske kunstneren Diego Velázquez (1599–1660) og henger i Museo del Prado i Madrid. Det ble malt i 1656, og maleriet regnes både som Velázquez' hovedverk og som et av de kunstneriske høydepunktene i den europeiske barokken.  (Kilde: Wikipedia om Las Meninas)


På hotellet vi bodde under vinturen til Rioja, fortalte hotellvertinnen meg mer om "Las Meninas" og nå er jeg enda mer fasinert. Hotellvertinnen Chari (se bildet under) er kunstinteressert og det vakre hotellet er verdt et blogginnlegg alene. Dette blogginnlegget skal handle om Las Meninas.

I trappeoppgangen ved siden av resepsjonen på Hospedería de los Parajes står denne vakre skulpturen laget av Carmen Varelas.


 Hotellvertinnen viste meg vennlig rundt og fortalte om "hoffdamene" sine.



Jeg forsøkte å ta bilde av opplysninger om Carmen Varelas, men det ble for mye gjenskinn i bildet.


På hotellet finnes små og store Meninas, både til pynt og for salg.  En som var til salgs sto i en monter utenfor restauranten, men €870 ble nok litt drøyt for min lommebok (ca 30 cm høy).


I restauranten var det flere Meninas på veggene, men jeg husker dessverre ikke hvem som hadde malt disse.



Her er min Menina som blir med til Norge, vel 20 cm høy og til den nette pris av €18,70.


Gleder meg til den vakre Menina flytter inn i Casa Randi på Vestnes!

Oppdatering 28.12.15:
Min første Menina trives godt i Casa Randi, men ville gjerne ha selskap. Det fikk hun i dag da jeg kom hjem fra Spania.


Jeg er helt fasinert av disse vakre damene, men to store er nok i hjemmet mitt. Om jeg finner noen små utgaver senere, ser jeg ikke bort fra at flere blir med hjem til Norge!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar.
Om du velger "Anonym" som identitet; gi gjerne et lite hint om hvem du er.
Takk for besøket og velkommen tilbake!