26. september 2015

Michelin

er kjent for både bildekk og guide for flotte restauranter/hoteller. Bildekk puttet jeg i glemmeboken da jeg kvittet meg med bilen for over 1 år siden, så det er uinteressant å skrive om. Restauranter derimot; det liker jeg å skrive om! Forrige lørdag var jeg for første gang på en restaurant som står i restaurantguiden til Michelin. Sammen med 5 venner var jeg på Restaurante Oustau i Altea.


Restauranten har inngang fra to sider; enten trappen opp fra Carrer del Portal Vell...


eller direkte inn fra hovedgaten i gamlebyen; Carrer Major (nesten oppe ved kirken).


Om du går forbi på dagtid, ta deg tid til å studere menyen ved inngangen. Jeg er sikker på at du blir fristet til å komme tilbake på kveldstid når restauranten er åpen!


Kvelden ble virkelig en stor opplevelse! Både restauranten, maten og selskapet rundt bordet.
Vi startet med en Martini og et liten "appetizer" (mousse av røykalaks).


Til forrett spiste noen "Tartar de atún sobre lecho de aguacate y salsa de soja" (tunfisktartar på avokado)

mens andre valgte "Ensalada de cangrejo con aguacate y salsa de gazpacho" (krabbesalat på avokado med spansk tomatsuppe - kald). Jeg valgte den siste forretten:


Så til hovedretten. Noen ville ha ytrefilet med gåselever - Solomillo de ternera con foie gras "Goldeneye".


mens andre valgte ytrefilet med jordbærsaus - Solomillo de ternera con salsa de fresas "Love Story". Historia de amor entre un solomillo y una salsa de fresas, eller kjærlighetshistorie mellom en indrefilet og jordbærsaus som det står i menyen.


Drikke til maten var vann og rødvin.


Kaffe og dessert hører også med til et godt måltid. Noen ville ha ostekake med blåbær og is,


mens jeg valgte panna cotta med bringebærsaus og kyss på toppen - "El beso de Kim".


Mellom bordene og kjøkkenluken er det satt opp en bølget "speilvegg" for å skjerme, både for støy og innsyn. Litt vanskelig å få tatt et skikkelig bilde med et enkelt kamera og folk som gikk foran hele tiden.  Jeg synes veggen er som et kunstverk i bevegelse og skulle gjerne presentert et bedre bilde.


"Rundebordskonferansen" denne kvelden var koselig, maten var perfekt og omgivelsene likeså. Vi satt her i flere timer, pratet og koset oss til stengetid.


Vi satt under åpen himmel, med utsikt mot kirken.


Litt ut på kvelden kjente vi en vidunderlig duft. Rett bak oss blomstret og duftet det vindunderlig fra "Galán de noche"  eller "Dama de Noche" som er det mer kjente navnet. På norsk blir det "Nattens Dronning" og det passer jo perfekt for meg! Sent på kvelden...


Selv om jeg tok en del bilder på Restaurante Oustau, publierer jeg ikke andre bilder enn maten. Andre gjester på restauranten skal slippe å bli publisert via min blogg. Dette tar jeg alltid hensyn til i mine blogginnlegg. Derfor har jeg lånt noen bilder fra restaurantens Facebookside og laget noen kollasjer fra innredningen. Smakfull og vakkert overalt!




Om noen ønsker en spesiell kveld i Altea anbefaler jeg gjerne Restaurante Oustau. Her får man servert god mat i nydelige omgivelser. Vennlig, imøtekommende og profesjonell stab som består av unge mennesker av alle nasjonaliteter. Eier/kokk er sveitsisk og var flere ganger ved bordet vårt i løpet av kvelden.

Beløpet vi betalte for en helaften på Restaurante Oustau var ikke avskrekkende til å være på en restaurant som står i Michelin Guide 2015.


Priser:
Forrett fra €4-5
Hovedrett fra €11-12
Dessert fra €4-5

En ting er sikkert; en slik kveld hadde jeg i alle fall ikke hatt råd til på en lignende restaurant i Norge!


Informasjon om Restaurante Oustau:
Åpningstider: Tirsdag til søndag 19:00-24:00.  Fra 1. juli til 30. september åpent alle dager.
Adresse: Carrer Major, 5 Altea
Bestilling: (+34) 96 584 20 78


Nettsiden til Restaurante Oustau finner du her og flott video fra restauranten her.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar.
Om du velger "Anonym" som identitet; gi gjerne et lite hint om hvem du er.
Takk for besøket og velkommen tilbake!