31. august 2015

Sjømannskirken på Gran Canaria

Lokalene til Sjømannskirken på Gran Canaria ligger vakkert til på strandpromenaden i Arguineguin. Området, som på folkemunne humoristisk blir kalt "Kirkenes", blir besøkt av både fastboende nordmenn og turister. I september 2008 Sjømannskirken flyttet inn i lokalene til den tidligere nattklubben "Wanna Bee".  Dermed ble DJ, discokule og neonlys, erstattet med prest, vaffeljern og kaffetraktere.


Kirkesenteret er på 750 m2 og inneholder en lesesal, aktivitetsrom, stille rom, kontorer samt et kirkerom med sitteplass til 85. Gudstjenester på søndager og høytidsdager vil fortsatt bli avholdt i den katolske kirken som Sjømannskirken har et langvarig samarbeid med.


Området kalles Puesta de Sol, som betyr solnedgang.


Et vakkert uteområde og god plass med plass til mange. Helt sikkert herlig å nyte solnedgangen fra dette stedet. Det var vielser på løpende bånd da jeg var innom lillejulaften 2011, så jeg fikk ikke komme inn i kirken for å ta bilder. 


Men på terrassen var det god plass, så jeg kjøpte vafler og kaffe. I etasjen over kirken ligger restauranten Ciao.

 
Også i desember 2012 besøkte jeg Sjømannskirken. Jeg oppholdt meg i Mogan i flere uker og fikk en trist beskjed like før jul. Tente et lys for den som var gått ut av tiden og tok noen minutter i det stille rommet.



Ferdigleste bøker kan leveres på Sjømannskirken om du er i nærheten. Dette er en "vinn-vinn-situasjon" for alle; kofferten blir lettere på returen for ferierende og andre kan få mulighet til å lese bøkene.  Man kan også låne ferielektyre på Sjømannskirken.

Dessuten deles "menighetsbladet" deles ut gratis på Sjømannskirken og flere andre steder. I bladet La Gaviota (som betyr måken) er det mye lesestoff og du finner også bladet på internett.

Sjømannskirken på Gran Canaria har eksistert siden 1987, dvs den har like lang "fartstid" på øya som jeg har. Først hadde kirken lokaler i Puerto Rico og fra 1990 i Arguineguin like ved Sunwing Resort. I løpet av 2007 hadde kirken over 70.000 besøkende. Lillejulaften 2006 var det mange besøkende som spiste julegrøt på terrassen til Sjømannskirkens gamle lokaler.


Dette innlegget er en oppdatering og samling av flere blogginnlegg om Sjømannskirken på Gran Canaria på den gamle bloggen min. Det første innlegget skrev jeg allerede 23.11.2008.

Som sagt; nå finner du Sjømannskirken på "kirkeneset" og du kan også lese mer om kirken her.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar.
Om du velger "Anonym" som identitet; gi gjerne et lite hint om hvem du er.
Takk for besøket og velkommen tilbake!