1. september 2015

Fiskerkona i Arguineguin

Blir dere med til Gran Canaria en snartur?
I fiskerlandsbyen Arguineguin står en vakker statue. Statuen ble laget av Antonio de Saa i 2001.


Plasseringen er ikke tilfeldig; statuen står ved strandpromenaden ved Playa de Las Marañuelas.
Utenfor stranden ligger fiskerhavnen, hvor de lokale fiskebåtene holder til når de ikke er på havet.


Med utsikt til havet står Dama de la Mar, eller Fiskerkona som jeg velger å kalle henne.


Hver gang jeg passerer denne statuen tenker jeg på statuen "Mot Havet" i Ålesund.


Jeg ser også en viss symbolikk i at dama skuer mot Sjømannskirken.


Området ved Sjømannskirken heter Puesta de Sol (solnedgang).


Før turistenes kom til Arguineguin i 1964, levde lokalbefolkningen stort sett av fiske. I tillegg til landbruk med mange fruktplantasjer. Jeg husker min første reise til Gran Canaria i 1987 med banan- og tomatplantasjer i dalen ved Arguineguin.

Den dag i dag lever en del av lokalbefolkningen av "havets frukter" og bringer fisk til havnen i Arguineguin den dag i dag.

Bildene under er lånt fra Fotos Antigua Canarias og er antatt fra 1960-1970.


Sementfabrikken i bakgrunnen er fortsatt et kjent landemerke.


Jeg håper og tror at også disse fiskerne hadde sine egne "Dama de La Mar".  Fiskerkoner som ventet på at de skulle komme hjem fra havet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar.
Om du velger "Anonym" som identitet; gi gjerne et lite hint om hvem du er.
Takk for besøket og velkommen tilbake!