7. november 2015

Konveks & konkav i Spania

Jeg har lenge hatt en drøm om å reise til Bilbao i Spania. Siden ungdomstiden har jeg vært interessert i arkitektur og Guggenheimmuseet i Bilbao har fasinert meg siden jeg så de første bildene av den ferdige bygningen i 1997. Arkitekt er kanadiske Frank Gehry og hans arkitektur kjennetegnes av ekspansive former, konvekse og konkave bevegelser. 

Under vinturen i høst var vi kun 11-12 mil unna Bilbao, men en tur til byen ved Biskayabukten sto ikke på programmet. For meg var det derfor en god erstatning at vi ble tatt med til Elciego, kun 7 km unna Laguardia hvor vi bodde under oppholdet. I Elciego ligger vingården Margues de Riscal. Vi ble ikke tatt med for å smake på vin (må forhåndsbestilles), men for å se det spesielle hotellet som ligger på vingården.


Hvorfor dette besøket for meg ble en god erstatning for Bilbao? Fordi arkitekten for dette hotellet er den samme; Frank Gehry! Linjene var lett gjenkjennelig; konveks og konkav. Jeg ble som trollbundet utenfor hotellet...



For noen linjer og for noen farger! Som Guggenheim-museet, er hotellet dekket med titan. Her har imidlertid arkitekten brukt signaturfarger fra vinen til Marqués de Riscal; rosa som vin, gull som trådene i etikettene på flaskene og sølv som på flaskentoppene. Imidlertid måtte Gehry redusere høyden på hotellet i forhold til de opprinnelige planene. Hotellet er bygget på en høyde på vingården og det er nemlig ikke lov å bygge høyere enn kirken i gamle byer.




Et dobbeltrom koster fra €330 pr natt inkludert frokost. Ikke noe for min lommebok!



Vi slapp ikke inn på hotellet for å se, men måtte nøye oss med spasere rundt hotellet og titte inn gjennom vinduene til resepsjonen. Jeg var forresten mer fasinert av å titte på bygningen utvendig!




Den vakre kirken i Elciego, "Parroquial de S. Andrés", sett fra hotellet.



Her er hotellet filmet fra luften.



Som en kuriositet må jeg fortelle om en hendelse da jeg var hjemme på Vestnes i slutten av oktober. Sønnen kom med fersk krabbe og jeg gikk på vårt lokale vinmonopol for å kjøpe en flaske hvitvin. Vårt lokale Vinmonopol har ikke så stort utvalg og jeg kan lite om hvitvin. Jeg ble anbefalt en Marques de Riscal Rueda. Litt artig når jeg kunne fortelle at jeg nettopp hadde vært på den vingården! Og vinen var god til krabbe den...



Du kan se mer fra Hotel Marqués de Riscal her, både tekst og bilder.

En stor takk til Antonio og Vicent som tok oss med til Elciego!



1 kommentar:

  1. For en bygning! Og hvilken lekker glans i de farvene! Det minnes mye om en lekker bil da.... Jeg skal notere meg navnet på den hvitvinen. Syns det ofte kan være vanskelig?
    Takk for hyggelige hilser på bloggen forresten! Herlig at de første kom fra akkurat deg :-)
    Nå nyter jeg kvelden mens regnet pisker på ruta, det er 5 grader ute, - og her inne tenkes bare positive og vakre tanker!!!!
    Vakre tanker til deg fra K@ri*

    SvarSlett

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar.
Om du velger "Anonym" som identitet; gi gjerne et lite hint om hvem du er.
Takk for besøket og velkommen tilbake!