18. desember 2015

Still going strong

Uttrykket passer perfekt på en dame ved navn Solfried Gjelsten! 90 år gammel imponerer hun fortsatt.

Født i Oslo, men i løpet av en sommerjobb i 1948 på en gård i Romsdal forelsket hun seg i odelsgutten Peder Gjelsten. Det endte i ekteskap og barn på Gjelsten, en liten bygd i min hjemkommune Vestnes.  Her levde hun et aktiv liv i 40 år, kun avbrutt av noen år i Vestfold. Solfried var bondekone og 5-barnsmor, lærer, aktiv i lokalpolitikken og lokalt foreningsarbeid. Hun var også medlem av Norsk Kulturråd og Kringkastingsrådet.  Da hun og mannen solgte gården og ble førtidspensjonister, flyttet de til Spania i 1988 for å nyte pensjonisttilværelsen. En pensjonisttilværelse som ble (og fortsatt er) veldig aktiv.

Nå har Solfried skrevet bok om sitt allsidige og spennende liv; "Litt av et liv".


Boken er nettopp lansert her i Spania og i dag signerte hun bøker i Albir.


Jeg møtte selvfølgelig opp, fikk en koselig prat med Solfried og kjøpte boken. Årets julegave til meg selv! Solfried skrev også en koselig hilsen til meg.


Boken er inndelt i 4 kapitler:

Noen sider fra boken:


Solfried avslutter boken på denne herlige måten:



Boken "Litt av et liv" kan kjøpes for €35 på Pavarotti i Albir og Den Norske Bokhandelen i Alfaz del Pi.  For de som bor i Norge og gjerne vil kjøpe boken, kan jeg opplyse at boken etterhvert kan bestilles hos Den Norske Bokhandelen i Alfaz del Pi.  De har tatt på seg å frakte en del bøker til Oslo, med utsendelse derfra og innenriks portotakst. Jeg har kontakt med Den Norske Bokhandelen og kommer tilbake med mailadresse til butikken for bestilling når alt er klart for bestilling.

Solfried var som nevnt medlem av Norsk Kulturråd en stund. Du hun og mannen flyttet til Spania, fikk hun nye interesser.  I Alfaz del Pi grunnla hun og mannen Historiegruppen, en undergruppe av Den Norske Klubben Costa Blanca. I 2005 mottok ekteparet kulturprisen av "El Alcalde - Presidente" i Alfaz del Pi for sitt arbeid med å formidle spansk kultur til nordmenn i Spania.  Solfried er fortsatt en aktiv og engasjert dame. Hun ble i høst hyllet for sitt arbeid her i kommunen (Alfaz), både i norske og spanske kretser.

I mange år har hun hatt levert artikler om spansk historie i gratisbladet Aktuelt Spania. Hun skriver lett og interessant, så historiekunnskapene går lett inn i hodet mitt. Og så jeg da, som aldri likte historietimene på skolen! Hjemme har jeg to bøker Solfried har skrevet om spansk historie. Jeg har lest begge bøkene fra perm til perm og bruker de fortsatt som oppslagsverk.



Jeg vil avslutte denne bloggposten med en side fra boken hennes. Noen bursdagsgaver fra familien; ballongferd, helikoptertur og paragliding. Det siste var presang til 75-årsdagen!


Om ikke hun er aktiv i luften lenger, så er Solfried...




2 kommentarer:

  1. Tror sannelig jeg skal lese denne boken��Denne damen har skjønt det��Flott å lese✨

    SvarSlett
  2. Uten tvil; Solfried har funnet nøkkelen til det gode liv! Og boken får du på Pavarotti, Kari.

    SvarSlett

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar.
Om du velger "Anonym" som identitet; gi gjerne et lite hint om hvem du er.
Takk for besøket og velkommen tilbake!