18. oktober 2015

Ebro

kjenner alle som løser kryssord. "Elv på 4 bokstaver..."

Jeg husker Ebro fra timene i geografi på folkeskolen. Det som nå heter barneskolen het nemlig folkeskole i "steinalderen".  Geografi var ynglingsfaget mitt og de kunnskapene jeg fikk der, har stort sett klistret seg fast til hjernen. Det fikk jeg bevist sist tirsdag på vei nordover til Rioja i Spania.

I bilen var 2 spanjoler og 2 norske. Da vi kom til Zaragoza så jeg elven Ebro og sa at jeg husket navnet fra skolen 50-55 år tilbake. Og jeg husket det var Spanias lengste elv. Spanjolene protesterte og påsto at det var Tajo som var lengte elv i Spania. Jeg ga meg ikke, for geografi tør jeg påstå at kan. Den ene spanjolen gikk på internett og jaggu fikk jeg rett! Gjett om jeg var stolt? Innrømmer at jeg terget spanjolene litt med min kunnskaper de dagene vi var sammen.

Ebro er den lengste og mest vannførende elven i Spania med sine 910 km. Tajo er er den lengste elven på den iberiske halvøy og er 1007 km lang. Tajo blir til Tejo i Portugal og renner ut ved Lisboa.

Vi hadde ikke tid til stopp i Zaragoza. Byen er den femte største byen i Spania og hovedstaden i den autonome regionen Aragon, som var eget kongedømme fra 1035 til 1516. Jeg tror dette er en vakker by, så jeg må nok reise tilbake dit en annen gang. Vi så imidlertid kirkespirene på Basilica del Pilar og Ebro fra motorveien.


Ebro fikk jeg ikke nærkontakt med før jeg var i Rioja Alavesa. Bildet under ble tatt i Rioja ved byen San Vicente de la Sonsierra, ved foten av Sierra de Cantabria. Fotografert gjennom bilvindu i fart.


I minnet har jeg også diktet "Fru Kobros Hubro" av André Bjerke:

Fru Barbro von Kobro
som bodde på Ljabru,
hun matet sin hubro
fra Ebro med tebrød,
men det fikk den feb’r av.


Gi hubro’n rabarbra!
sa dyrlege Hambro
Er det bra for hubro’n?
sa Barbro von Kobro

 
Ja, gi deres hubro
kantabrisk rabarbra
istedenfor tebrød,
og abra-kadabra!
vil hubro’n fra Ebro
bli frisk som en sebra,
fru Barbro von Kobro!
sa Hambro.



Det blir etterhvert mange blogginnlegg fra vinturen. Minnebrikken inneholder ca 400 bilder som skal sorteres. I tillegg må opplevelsene synke litt før jeg klarer å skrive om denne fantastiske turen til Rioja.

Hasta la vista!

4 kommentarer:

  1. Høres ut som en fantastisk tur.

    På vei fra Albarracin til Cuenca passerte vi en underlig statue og kjørte bort for å sjekke. Det viste seg å være monumentet "Nacimiento de Tajo", dvs. der elven Tajo har sin opprinnelse. Det var en merkelig serie monumenter som symboliserer elven med de tre provinsene Teruel (oksen), Cuenca (begeret) og Guadalajara (hesten)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette høres spennende ut, Eva! Skulle gjerne kjørt med privatbil og stoppet der jeg hadde lyst. Spania er proppfull av historie...

      Vi stoppet i Teruel og "torito/torico" er jo et ikon for byen. Det kommer blogginnlegg fra Teruel senere.

      Slett
  2. Vi hadde tenkt å sjekke ut Teruel, men det var vanskelig å finne parkering og byen virket større og mer hektisk enn vi hadde antatt, så vi kjørte videre. Nå får jeg heller sjekke ut Teruel basert på blogginnlegget ditt.

    Anbefaler absolutt bil, det er så mye å se og oppleve, ofte finner man helt annerledes opplevelser og veier enn det man har planlagt. Og enda er det så mye mer å se opp oppleve :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må nok vente litt på flere blogginnlegg fra vinturen, Eva. Men det kommer, det kommer... Torsdag morgen reiser jeg hjem til Norge en tur og tar ikke med PC. Blir nok ingen blogginnlegg via iPad. Når jeg returnerer til Spania håper jeg å komme i bloggmodus. 6 dagers opplading i den norske Casa Randi gjør nok godt.

      Slett

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar.
Om du velger "Anonym" som identitet; gi gjerne et lite hint om hvem du er.
Takk for besøket og velkommen tilbake!