16. juli 2015

Mange seil og mye tauverk i vestlandsvær

Tirsdag reiste til Ålesund for å handle litt før jeg skulle ta hurtigbåten til Langevågen. Men når jeg så alle seilskutene som ved kai, kjente jeg "havnefogden" banke i hjertet.  Selv om jeg har permisjon som havnefogd denne sommeren, måtte jeg ta en runde på kaia.

Jeg var heldig og fikk tirsdag ta i mot verdens eldste operative fullrigger SS Sørlandet.  Syngende mastepynt skapte stor stemning på kaia.





Det er ikke få kvadratmeter seil og heller ikke få meter tauverk i Ålesund denne uken.


Enkelte lokale firma tiltrakk seg også oppmerksomheten.


I denne spesielle tanken er det bar på toppen.


Statsraad Lehmkuhl er bergensernes egen stolthet. Statsraaden er en tremastet stålbark eid av Stiftelsen Statsraad Lehmkuhl. Skipet er Norges største og eldste skværriggete seilskip, og har hjemhavn i Vågen i Bergen. Det brukes på utflukter og regattaer, samt til private arrangement.





Ved Sjøgata ligger veteranbåten Gamle Oksøy,  barken Europa, briggen Fryderik Chopin og innenfor den ligger Norges stolthet Christian Radich.


 Ved Meierikaia ligger tyske Alexander von Humboldt II, britiske Lord Nelson og tyske Roald Amundsen.


Tirsdag var det oppholdsvær da jeg var på kaia, men på åpningsdagen (onsdag) var det plaskregn.  Ikke så trivelig å gå rundt på kaiene da, men en runde ble det uansett.
 


I perioder var det rett utrivelig! Jeg ble både våt og kald, men bilder måtte festes til minnebrikken.


Langs kaien som vanligvis er forbehold cruiseskip på denne tiden, lå seilskutene tett i tett. Cruiseskipet "Seabourn Quest" lå på svai på Aspevågen og turistene ble sendt i land med tendere.


Den russiske seilskuta "Sedov" ruvet godt ved kai.  Sedov er hele 122,30 meter lang, noe som gjør den til verdens største seilskute.








Seilskipet Guayas fra Ecuador var også et populært skip ved kai og mange ville ombord for å se.






Brasilianske Cisne Branco ble jeg litt forelsket i! Navnet betyr den hvite svane og jeg skulle gjerne vært ombord. Jeg var dessverre ikke ombord i noen av seilskutene. Været fristet ikke til annet enn en rask tur på kaia.


Innerst mot tollboden ligger franske Belle Poule og nederlandske Morgenster (den hvite).


For å komme under tak en liten stund, studerte vi arbeidet med bankskøyta. Denne skøyta skal overleveres til Stifitinga Sunnmøre Museum høsten 2015.


Det var mye som foregikk i området, blant annet viste denne smeden stolt fram sitt yrke.


Bøkkeren (tønnemakeren) hadde pause i arbeidet da vi gikk forbi.


Gamle minner dukket opp da vi kom standen for gamle båtmotorer.  Alle godt voksne fra Ålesund har et eller annet forhold til det gamle bedriften A. M. Liaaen.  Skipsverft, propeller og motorer forbindes ofte med Liaaen.  På det meste arbeidet over 600 personer på Liaaen og bedriften var en gang den største i Møre og Romsdal. Jeg fikk en liten klump i halsen da jeg så logoen på kjeledressen.


Mens jeg sto og hørte på godlyden til motoren, har byens avis fotografert den forblåste og våte hårmanken min. (Bildet finnes i dagens avis.)

Vi går gjennom Brosundet (Ålesundet) og det er godt å se at enkelte kan komme seg fram uten motorkraft.


Åpningsseremonien for The Tall Ships Races 2015 var på Rådhusplassen kl 14:00.  Det var mye folk, men nesten umulig å se noe. Forstår ikke hvorfor folk bruker paraplyer på slike arrangenment! Risikosport, selv det å stå i ro. Man visste ikke ordet av det før man fikk en paraplyspil i ansiktet. Underholdningen var super: The Brazz Brothers og Frode Alnæs sto på scenen.  Umulig å se noe!


Det svingte godt, men vi ble ikke stående så veldig lenge.  Vi gikk under tak i teltet til Myklebust Hvalprodukter og spiste nydelig kremet hvalgryte i stedet.


Deretter var det bare å stille seg i kø for å ta båten til Langevåg.
En våt og kald fornøyelse å være i Ålesund denne dagen.


Vi du se mer fra første dag av folkefesten, har NRK Distrikt laget et innslag her.

I dag har det vært crew parade gjennom gatene i Ålesund. I oppholdsvær, med litt sol. Jeg skulle gjerne vært i Ålesund i dag, men har vært tom for energi.  Om energien er tilbake og været brukbart i morgen, blir det kanskje en tur til Ålesund.

Etter en tur til seilskutebyen fredag må jeg nok oppdatere dette innlegget. Jeg våknet til nydelig vær og energien var tilbake. Dette dagen fikk jeg oppleve en sydende folkeliv i byen.


Makrellskyer og varmende sol.



Etter en god lunsj i friluft (ja, det var faktisk mulig!) gikk vi på nordsiden av byen.  I Brosundet lå det mindre båter.


Langs Skansegata var det boder med salg av "alt-man-egentlig-ikke-trenger" og matservering.


Endelig kom jeg til ei skikkelig sjørøverskute; den russiske fregatten Shtandart.

Mange historiske hendelser forbinder Russland og Norge. En av disse er historien om storebroren til Admiral Tordenskiold, nemlig Hendrik Wessel. Han ble utnevnt til kaptein av den russiske Tsar, Peter den store, på fregatten Shtandart i 1706.  I 1994 samlet kaptein Vladimir Martus sine venner for å bygge en eksakt replika av dette historiske skipet. Etter 6 år med hardt arbeid ble Shtandart sjøsatt 4.september 1999. Idag er replikaen Shtandart et skip for seilopplæring for interesserte fra Russland og mange andre land.


Ny og gammel tid møtes ved Molja Fyr.
Visste du at det er hotellrom i fyret? Dette skrev jeg om i min andre bloggpost, i oktober 2008.


Ytterst i Moljegapet ser jeg rett opp på "Slottet".


Helt naturlig for byen å være vertskap for Tall Ships Race!
Bare ta en titt på Ålesunds byvåpen.


Jeg var ikke til stede da seilskutene forlot Ålesund under "Parade of Sails", men fulgte det hele via webcam live.  Om ikke dere er overmettet på seilskuter, så anbefaler jeg å se video under. Mange flotte bilder!

4 kommentarer:

  1. Klart jeg må følge deg på din nye blogg!

    Flotte seilskuter, selvom vårt hjerte banker ekstra for Statsraaden! Min sviger jobbet 30 år på denne skuten, kaptein. Så da jeg kom sammen med Oddvar fikk jeg en skikkelig omvisning av kapteinen;) Det var jo stas. Oddvar har jo nesten vokst opp på skuten så mange ganger var han ombord...hver eneste 17.mai ble ombord bla.
    Vi har flere utklippsbøker og masse bilder som svigerfar samlet.
    Svigerfar fikk hjerteinfarkt ombord i 1979, våknet ikke opp igjen:(

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig at du vil følge meg videre på ny blogg, Turid :D

      Trist å høre om din svigerfar, han kunne ikke vært gammel i 1979. Forstår at Oddvar likevel har mange gode minner fra tiden med Statsraaden.

      Fortsatt god helg til dere!

      Slett
  2. Så mange, flotte, fantastiske, historiske bilder på en og samme gang. Det liker eg... Dette inlegget kan se om og om igjen. Flotte skip, flinke manskaper, sjöl om noen stjal ost såg eg :D
    Takker for ett MEGET intressant inlegg Randi.
    Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for besøket, Synnøve! Du må gjerne se om og om igjen, men nå blir det ikke flere oppdateringer. Jeg har 119 bilder på FB, så du får ta en titt der også ;-)

      Ønsker deg en fin uke!

      Slett

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar.
Om du velger "Anonym" som identitet; gi gjerne et lite hint om hvem du er.
Takk for besøket og velkommen tilbake!