2. juni 2015

Drueinnhøsting til Vino Casa Vital

Hmm...  Har bloggdama begynt å tenke på drueinnhøsting allerede? Først må vi jo ha sommeren overstått! Men for noen dager siden fikk jeg invitasjon til å være med på tur med drueinnhøsting i Castilla og Rioja i oktober, så tanken har festet seg i hodet ja!

Derfor er det på tide å blogge om fjorårets innhøsting. I fjor høst var jeg nemlig på vintur arrangert av Restaurante Casa Vital (Åge Folkestad) i Altea. Tenk at jeg fikk være med på innhøsting av druer som blir til vin som jeg kommer til å drikke! Vino Casa Vital er nemlig en av mine favorittviner.
Se link om Vino Casa Vital i slutten av innlegget.


Vinturen startet lørdag formiddag og bussen gikk ca kl 11 fra Altea via Alfaz del Pi.
Vi var i alt 44 stk i bussen, i alder fra 7 mnd til 87 år. Og med Åge Folkestad som eminent guide. Han er kunnskapsrik og har en formidlerevne av rang.


Turen gikk inn i landet, ca 8-9 mil nordvest for Altea. Vi bodde i Biar (800 m.o.h.), mens vingården vi besøkte ligger i Caudete, knapt 30 min kjøring fra Finca Fanecaes i Biar.


Underveis passerte vi frodige landbruksområder og flere festninger. Bildet under er tatt fra bussen og viser Castillo de Castalla. Denne festningen ligger på en høyde med utsikt over Castalla (780 moh) og ble bygd av maurerne i det ellevte århundre. Castillo de Castalla regnes som en av de største og best bevarte festninger i Spania. Det er funnet spor fra neolittiske bosetninger, bronsealderen, iberere, romere og arabere på området.


I Biar ble vi innkvartert på flere steder, men knutepunktet var Finca Fanecaes (se link på slutten av blogginnlegget). Fincaen, som er på over 300.000 m2, ligger ca 1 km fra Biar sentrum i et nydelig område med olivenlunder, mandeltrær og vingårder.



Innredningen på Finca Fanecaes var sjarmerende, men jeg fikk ikke sett rommene.
Hotellet har flere små patioer hvor det sikkert er godt å sitte på varme sommerdager.

 
En gammel olivenpresse pynter opp gårdsplassen.


Utsikt fra Finca Fanecaes mot Biar og Castillo de Biar.  Festningen ruver 750 m over sentrum og det  høyeste tårnet er 19 meter.  Denne festningen er fra det tolvte århundre og er en av de store attraksjonene i Biar. Castillo de Biar er inkludert i "Ruta de los Castillos del Vinalopó" (rute med festninger i området Vinalopó) og ble erklært som et nasjonalt monument i 1931.


Siden Finca Fanecaes kun har 15 rom, var det ikke plass til alle turdeltakerne i "herberget".  Det var litt synd, for det hadde blitt mer sosialt om alle kunne bo på samme sted. Vi var fire enslige som skulle kjøres opp til byen og utgangspunktet var vi ikke så fornøyd med det. Inntil vi fikk se kjøretøyet til direktøren på Finca Fanecaes som skulle frakte oss; en Jaguar. Standsmessig skal det være! Kunne ikke dy meg; jeg måtte ha en "selfie" i sidespeilet.


Vi ble kjørt til en vakkert hus hvor vi fikk satt fra oss bagasjen før vi ble hentet igjen. Det ble ikke tid til verken dusj eller omkledning. Casa Rural Els Espies er huset som ligger øverst i Biar, kun festningen ruver høyere. Jeg skal skrive om dette overnattingsstedet i et senere blogginnlegg. Vi fire som ble plassert i dette huset, var nemlig veldig godt fornøyd med innkvarteringen.


Tilbake på Finca Fanecaes ble vi servert en deilig lunsj under trærne på terrassen.
Solid spansk bondekost med vann og vin. Masse vin og selvfølgelig Vino Casa Vital!



Mens vår reisegruppe okkuperte vestre del av terrassen i flere timer (14:00-18:00), var det også andre spisegjester på Finca Fanecaes denne ettermiddagen. Restauranten brukes både av lokalbefolkningen og turister.


Ved 18-tiden var det bussavgang til vingården Bodegas Santa Margarita i Caudete, hvor vi skulle være med på innhøsting av druer som skal bli til Vino Casa Vital.


Bussturen til vingården var på en knapp halvtime og vi kjørte gjennom Villena hvor vi fikk "se lyset".


Finca Santa Margarita ble vi tatt vel i mot av de som driver vingården.


Etter en kort "briefing" på spansk av Andrés og hans bror (oversatt til norsk av Åge Folkestad), gikk vi ut på vinmarkene. Dette var like før solnedgang og druer skal helst høstes etter solnedgang til klokken 5-6 på morgenen. Siden vi alle var uerfarne drueplukkere, måtte vi ut på markene mens det fortsatt var dagslys.


Ute blant vinstokkene fikk vi utdelt kurv og druesaks. Vi skulle gå to og to, en plukket og en bar kurven. Det trengs 1 kilo druer til 1 flaske vin. Turverten fleipet med at vi måtte plukke druer i forhold til hvor mye vi ville drikke på festen om kvelden.


44 turdeltakere plukket totalt 500 kilo druer på 3/4 time. Alle var ivrige og noen plukket mer enn andre.  Jeg var fornøyd med en liten kurv. Så egentlig plukket jeg mer enn jeg drakk i løpet av kvelden! Druene vi plukket blir til vin som selges i 2016, merket 2014 årgang.


Til og med yngste turdeltaker (7 mnd) var med ut på vinmarkene. Like blid og fornøyd som mamma'n. Jeg foreslo at foreldrene må kjøpe en flaske når 2014-årgangen kommer i salg og gi henne til 18-årsdagen! 



"Gamlefar" kom med hest og vogn og stilte seg i bakgrunnen da alle fant fram kamera.
Restauranteier Åge Folkestad, vinprodusenten Andrés Martinez Gonzalez og kunstner Roar Tellnes stiller opp med noe av kveldens druehøst.


Jeg var forresten heldig og fikk hesteskyss tilbake til vingården.  Flott tur i solnedgangen!


Santa Margarita driver ikke bare vingård, men også olivenproduksjon, stutteri og gartneri. Velstelte hager i området rundt bodegaen og de grønne "flaskene" fanget blikket. HH står for "Hoya Hermosa" som er Santa Margaritas egen vin.


Dette er området hvor Santa Margarita ligger; "Tierra de Castilla" - "jorden i Castilla".


Vi går etterhvert inn i produksjonsbygningen for å få en orientering om prosessen fra drue til vin.


Først må druene lempes på båndet for sortering. Det ble fortalt mye om prosessen fra drue til vin. Jeg burde tatt flere notater underveis, for det er vanskelig å huske alt som ble fortalt. 


Det var mange villige arbeidshender denne kvelden, så sorteringen gikk fort unna. Selv for amatører!
Vinprodusent Andrés tar tester kvaliteten med et spesielt instrument.


Når druene er renset går de videre på transportbåndet...


... og ned i store gjæringstanker i rommet ved siden av. 
Det berettes om grader og lagringstid på de forskjellige tankene. Alt etter hvilken vin dette skal bli.


Andrés forteller og Åge oversetter. Uhyre interessant!


Etter "arbeidet" og omvisning var unnagjort var det fest med middag og dans. Og ikke hvilken som helst middag. På Bodega Santa Margarita fikk vi servert smakfull spansk bondekost (mange retter) og selvfølgelig nydelig Vino Casa Vital.

Det er mange år siden jeg har spist SÅ mye god mat og drukket SÅ mye god vin i løpet av en helg! Både på Finca Fanecaes og på Bodega Santa Margarita var mat og drikke førsteklasses.


Bloggdama sammen med eier av Casa Vital (Åge Folkestad fra Ålesund) og kunstner Roald Tellnes, som har laget etikettene til Vino Casa Vital.


Santa Margarita er en gammel ærverdig gård og vi så gamle møbler overalt.
Og selvfølgelig var det mange flasker med Vino Casa Vital.


Gjør døren høy og porten vid... 
Fantastiske tredører overalt på gården.


Utpå kvelden ble det spilt opp til polonese ute.
Med norsk trekkspillmusikk.
Etter noen runder polonese strømmet spanske rytmer ut i fløyelsnatten.


Etter en fantastisk ettermiddag/kveld var det på tide å takke for gjestfriheten.
Familiemedlemmer på gården og annen hjelp på bodegaen ble skålt for.


Det var sent på natt før vi var hjemme i Biar, men vi måtte likevel nyte en stund av den varme natten på terrassen under festningen. "Tårnprinsessene & Tårnprinsen" trivdes godt på Els Espies.


Neste morgen ble vi hentet av hotellverten (i Jaguaren) og kjørt til Finca Fanecaes til frokost.
Et herlig frokostbord var dekket under trærne på terrassen.  Klokken 12 var det bussavgang og hotellvertinnen kom i bussen for å takke for besøket.


Som tidligere nevnt i dette blogginnlegget passerte vi mange flotte festninger på denne vinturen. 10-11 km fra Villena kjørte vi gjennom byen Sax. En gang vil jeg tilbake til dette området og gjerne besøke Castillo de Sax, som rager over byen på det spesielle fjellet. Historien forteller at det er spor etter bosetting fra den iberiske tiden og romertiden, men festningen har muslimsk opprinnelse (fra slutten av det tolvte århundre. Jeg ble veldig fasinert av synet og enda mer fasinert etter å ha lest mer om denne festningen. Denne gang måtte jeg nøye meg med fotografering gjennom bussvinduet og et lånt bilde fra Wikimedia Commons.


Hjemturen videre gikk via Novelda, hvor vi hadde stopp i den Gaudi-inspirerte kirken Santuario de Santa María Magdalena. Link til blogginnlegg herfra i slutten av dette innlegget.


I det vi passerte Benidorm på hjemtur søndag ettermiddag, kom uværet. Torden, lyn og et forferdelig regnvær. Oversvømmelser på veiene, men temperaturen var fortsatt rundt 25 grader. Jeg har vært mange ganger i Spania i ekstremt regnvær, men aldri opplevd det så voldsomt som dette. Bildene under er tatt på N-332 ved avkjørselen til Alfaz del Pi og i rundkjøringen ved Casa Cultura i Alfaz.


Dette var en opplevelsesrik tur med trivelig reisefølge. Jeg vil anbefale mine lesere som er på Costa Blanca kommende oktober å studere "plakatene" under her. I år blir det to turer, en til Castilla og en til Rioja. Turene arrangeres av Restaurante Casa Vital og det er bindende påmelding innen 1.juli.


 

Dette blogginnlegget er et av de lengste jeg har skrevet. Årsaken er at jeg ville ha med flest bilder fra turen og fortelle fra turen. Selv om jeg ikke har fått med detaljer rundt prosessen med vinlaging, håper jeg at innlegget har vært informativt. Helt til slutt legger jeg også inn noen linker til de som vil vite mer enn det jeg har skrevet.




Bodega Santa Margarita (hvor Vino Casa Vital blir laget) kan du lese mer om her.

Alle Vino Casa Vital fra Bodega Santa Margarita er å få kjøpt på Vinmonopolet.
Se vareutvalget og priser her.

Jeg har tidligere skrevet om Restaurante Casa Vital i Altea og det kan du lese her.

Hotel Finca Fanecaes, som var samlingspunktet under vinturen og som også blir årets hotell, finner du mer om her.

Casa Rural Els Espies (hvor jeg overnattet) kan du lese om her.

Om du vil vite mer om den vakre innlandsbyen Biar, finner du link til turistsiden (engelsk) her.

Drømmen om en tur tilbake for å se Castillo de Sax slipper jeg nok ikke så fort! Se video her.

Du kan lese mer om besøket i Novelda på bloggen min her.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar.
Om du velger "Anonym" som identitet; gi gjerne et lite hint om hvem du er.
Takk for besøket og velkommen tilbake!